Primární marketingvý výzkum VIII.
ExperimentPři experimentu se pozoruje a vyhodnocuje chování a jednání v uměle vytvořených podmínkách, kdy jsou dopředu nastaveny parametry, podle kterých následně experiment probíhá. Experimenty laboratorní zpravidla probíhají za vědomí respondentů, že se jedná o experiment – ochutnávky, výrobkové testy, skupinové rozhovory. K experimentům v přirozených podmínkách patří např. umístění nového výrobku ve vybrané lokalitě a sleduje se zájem uživatelů o tento produkt. Poté se výsledky analyzují a provede se zobecnění před uvedením výrobku na trh. Na Internetu lze provádět experimenty pomocí simulace nejrůznějších výrobků i služeb. Podniky na svých WWW stránkách často simulují určité situace (předvádějí demoverze), týkající se např.: – 3D projekce produktů a služeb, – simulace výběru a objednání zboží, – simulace on-line plateb atd. Podmínkou je, aby podnik sledoval chování návštěvníků těchto simulací a získané informace vyhodnocoval pro další rozhodování managementu podniku. K nejznámějším experimentům na Internetu v ČR patřil bezesporu projekt eCity, kdy uživatelé řešili pravidelně úkoly, za které byli odměňování postupem do dalších kol, hmotnými odměnami apod. Dalším experimentem byl méně známý projekt Sodor.