Internet jako zdroj informací III.
Informace na InternetuNa Internetu se nachází celá řada informací, které lze využít pro marketingový výzkum. Oblast zjišťovaných informací závisí na zkoumané problematice a na dostupnosti dat. Dostupnost informací je omezena především z finančního pohledu (ne všechny informace na Internetu jsou veřejně dostupné a tudíž „zdarma“) a poté prostřednictvím přístupových práv k určitým serverům. Obecně lze pro potřeby marketingového výzkumu na Internetu nalézt především následující informace:
- o firmách:
– vlastní prezentace firem na Internetu – identifikační a popisné informace, charakteristiky a zobrazení produktů, finanční a ekonomické údaje, – informace od nezávislých zdrojů – katalogy, adresáře a rejstříky firem, žebříčky („Top 100“), ocenění firem,
- ze státních organizací:
– informace především z ministerstev, z obchodních a hospodářských komor – rozbory, analýzy, prohlášení a prognózy uvedených organizací, obchodní a živnostenský rejstřík, legislativní normy, informace o městech,
- statistické a demografické informace:
-základní neplacené informace lze nalézt především na serveru Českého statistického úřadu – údaje o ČR, mezi regionální srovnání, údaje o sčítání v roce 2001, výsledky voleb, klasifikace a číselníky, nabídka služeb ČSÚ,
- od profesionálních výzkumných agentur:
– výzkumy o firmách, výzkumy veřejného mínění, výzkumy o Internetu, – informace z databázových center
- z jiných médií:
– tisk, rozhlas, televize,
- o zákaznících:
– viz níže analýza cookies, – viz níže elektronické dotazování, – statistiky provozu WWW serverů, – statistiky z prodejních a objednávkových systémů, – statistiky proužkové reklamy, – databáze personalizací, dotazníky na WWW vyplněné respondenty (návštěvníky)