Primární marketingový výzkum VII.
Dotazování – 4.Pro podnik vyplývá několik principů, které by měl respektovat při uplatnění Internetu pro sběr dat dotazováním: – při tvorbě dotazníku pro Internet musí být respektováno to, že respondent je velice citlivý na otázky, které se netýkají přímo předmětu výzkumu a mají tzv. výzvědný charakter na budoucí obratová očekávání. Takové otázky návštěvník WWW stránek odmítne a začne pochybovat o upřímném zájmu podniku o jeho názory, – aby se podniky vyvarovaly nízké návratnosti odpovědí, je důležitým prvkem nabídnout respondentovi odměnu. Odměny mohou mít podobu dárků. Při pravidelně prováděných šetřeních je možné využít věrnostního systému – sbírání bodů za jednotlivé odpovědi a možnost jejich výměny za dárky ve formě výrobků, služeb nebo jiných výhod. Na WWW stránkách musí být uvedeny přesné podmínky odměňování, včetně představení nabízených dárků a také položka, která umožňuje zákazníkovi sledovat stav konta, – podnik by neměl zahlcovat své zákazníky dotazníky zasílanými e-mailem, může je to obtěžovat a směřovat ke spammingu, – podnik by měl respondenty informovat o výsledcích výzkumu, opět prostřednictvím Internetových stránek, tam, kde to respondent (zákazník) očekává. Pokud respondent sděluje svůj názor, očekává zpětnou vazbu, v opačném případě se cítí zbytečný, – přes všechny uvedené výhody, které uplatnění Internetu při marketingových výzkumech přináší, je potřeba myslet na skutečnost, že zákazník je člověk, který potřebuje styk s lidmi. Jednou za čas je vhodné provést výzkum osobním dotazováním, – důležitý je fakt, že respondenti, kteří na dotazník neodpověděli, se mohou ve svých odpovědích výrazně lišit od těch, kteří nám své odpovědi poskytli. Proto je nutné veškerá data z dotazování uvážlivě vyhodnocovat.