Fáze přijímíní Internetu do podniku III.
4) Fáze – aktivní komunikace a napojení WWW stránek na vnitropodnikový informační systém Čtvrtá fáze logicky vyplývá z fáze předcházející. Internet je jediné médium, které umožňuje obousměrnou komunikaci a této výhody by měly podniky využít. Možnosti využití e-mailu a WWW stránek k obousměrné komunikaci je celá řada. Napojení WWW stránek na vnitropodnikový informační systém přináší podnikům zefektivnění datových toků směrem k návštěvníkům WWW stránek. Např. zákazníci mohou dostat on-line informace o řízení jejich zakázky včetně ceny, která může být stanovena pro konkrétního zákazníka (podle informací ve vnitropodnikovém informačním systému – četnost a objem nákupů, spolehlivost plateb, …), a dalších aspektech podporujících nákup produktu. Na druhou stranu propojení WWW stránek na vnitropodnikový informační systém umožňuje sledovat, analyzovat a vyhodnocovat chování zákazníků, partnerů a ostatních osob, projevujících přes Internet o podnik a jeho produkty zájem. Aktivní komunikace mezi podnikem a externími subjekty trhu s využitím Internetu je zatím v Čechách velmi málo využívána. Výzkumy uvádějí pouze čísla týkající se aktivní komunikace s dodavateli, kterou využívá 9 % podniků a využití v oblasti zákaznického servisu a služeb – 12 % podniků. Navíc se v současné době pod pojmem „zákaznický servis na Internetu“ rozumí především call – centra. Podniky postrádají skutečnou strategii dlouhodobého využití řízení vztahů se zákazníky (CRM) a podobných konceptů. Jejich strategie se obvykle soustředí pouze na technologickou a procesní infrastrukturu, nikoli jakým způsobem vlastně podnikatelský subjekt své vztahy se zákazníky bude řídit. Důvodem tohoto stavu je totální nepřipravenost podnikatelských subjektů něco takového zavádět. Stejné charakteristiky se vyskytují u propojení webové prezentace s interním informačním systémem společností. Odborníci, se kterými byla tato problematika konzultována, se shodli (říjen 2002) na počtu 8 – 10 % podniků, které toto propojení mají. Nedokázali však odpovědět na otázku kvality interního informačního systému. V mnoha případech jde pouze o propojení WWW stránek s oddělením marketingu, informačních technologií a zákaznickým centrem.