Fáze přijímíní Internetu do podniku IV.
5) Fáze – elektronické obchodování Je poslední fází procesu přijímání Internetu v podniku. Realizace této fáze vychází z celkové strategie společnosti. Rozhodnutí o zavedení elektronického obchodování ovlivňuje řada faktorů, kterými jsou zejména obor podnikání, úroveň konkurence, stav trhu, charakter zákazníků a cíle společnosti. Elektronické obchodování umožňuje přímé objednání zboží prostřednictvím elektronického média, kterým je v tomto případě Internet. Velkou výzvou zatím zůstává nedořešený problém prodeje – podle PriceWaterhouseCoopers pouhá 3 % českých společností z Top 100 umožňují zadání elektronické objednávky. Oblast marketingové komunikace podporující prodej je všeobecně nejvíce vnímanou příležitostí pro využití Internetu. Společnosti, které některou z forem komunikace po Internetu zavedly, si však stěžují, že ho jejich zákazníci nevyužívají a raději dávají přednost zažitým kanálům pro komunikaci a zadávání objednávek – telefonu a faxu. Objednávka telefonem nebo faxem je přinejmenším stejně rychlá a pro značnou část pracovníků, kteří objednávky zadávají, i pohodlnější. A pokud informační systém nakupujícího není nějakým způsobem propojen s informačním systémem prodávajícího, ať už přímo nebo přes Internetové tržiště, nedochází ani k žádným významným úsporám. Elektronická tržiště soustřeďují nabídky zboží různých dodavatelů na jednom místě. Tím zvyšují efektivitu při nákupu a prodeji zboží. Přispívají také ke snížení nákladů obchodních společností. Zákazníci e-tržiště získávají možnost rychlého a pohodlného porovnání nabídek více dodavatelů a objednání zboží v jednom místě. Trend podpory obchodování prostřednictvím Internetu se rozvíjí v několika posledních letech a během krátké doby se stane samozřejmostí nebo spíše nutností absolutní většiny podnikatelských subjektů. „Jakákoli firma, která nezahrnuje Internet do své obchodní strategie, ztrácí významnou příležitost“ – P. Kotler. V Evropě je v současné době 19 300 000 středních a malých podniků, přičemž čtyři z pěti mají zajištěn přístup k Internetu a vlastní WWW stránky. K aktivní komunikaci Internet využívá pouze 10 % těchto podniků. V krátkém čase se obchodování prostřednictvím největšího média našeho věku stane nutností. K uzavírání obchodů je Internet nástrojem v celém civilizovaném světě. Logicky je elektronické obchodování, využívající Internet, nejvíce rozvinuto ve Spojených státech amerických. Podle analýz společnosti Microsoft (Business Solutions Group) dosáhne celosvětový objem transakcí uskutečněných prostřednictvím Internetu v roce 2003 celkové výše 3 949 miliard USD.