Primární marketinogový výzkum IV.
Dotazování – 1.Jedná se o nejtypičtější techniku. Zpravidla využívá verbální komunikace. Formu dotazování volíme především na základě pozitiv a negativ jednotlivých forem. Osobní (ústní) dotazování je spojeno s osobou tazatele a jeho přímé komunikaci s respondentem. Mezi jeho výhody patří vysoká návratnost vyplněných dotazníků, možnost přesvědčit váhající respondenty k odpovědím. Významným je fakt, že tazatel může upřesnit otázku, které respondent neporozuměl, proto lze pokládat složitější dotazy. Osobní dotazování může probíhat ve velkých skupinách respondentů. Mezi nevýhody osobního dotazování patří náročnost výběru, zaškolení a kontroly tazatelů a především vysoká finanční náročnost. Písemné dotazování probíhá pomocí poštou zasílaných dotazníků. Jeho hlavní výhodou je nižší finanční náročnost a jednodušší organizace. Ke kladům musíme samozřejmě počítat adresnost, resp. zacílení konkrétního segmentu respondentů. Ti mají na odpovědi daleko více času než při osobním dotazování. Hlavní nevýhodou je nízká návratnost dotazníků (za úspěšné můžeme považovat dotazování s 20% návratností). Proto bývají respondenti často motivováni k odpovědím pomocí slibu zařazení do slosování o ceny, příp. je k dotazníku přiložena ofrankovaná obálka se zpáteční adresou. Jelikož zde chybí kontakt tazatel-respondent, je nutné volit jednodušší otázky.