Dotazování – 2.
Telefonické dotazování se stává stále více populárnějším, neboť za pomoci propojení s počítačem dochází k okamžitému plnění databáze. Tato forma dotazování má tudíž nižší náklady např. na dotazníky, cestování. Další výhodou je rychlost a možnost operativně měnit dotazy dle reakcí respondenta. Za nevýhody lze považovat poměrně vysoké telefonní poplatky, neúplné vybavení domácností telefony nebo nemožnost ukázat pomůcky. Největší nevýhodou je poměrně nízká návratnost, neboť respondentovi nic nebrání v kterémkoli okamžiku dotazování zavěsit. Elektronické dotazování zahrnuje zjišťování informací za účasti respondenta prostřednictvím dotazníků v e-mailech nebo na webových stránkách. Výhodou číslo jedna je minimální finanční a časová náročnost, jelikož není potřeba tazatelů, rozesílání e-mailů je rychlejší než rozesílání dopisů, zpracování odpovědí je jednodušší, protože všechna data jsou v elektronické podobě atd. Za další výhodu můžeme považovat adresnost, neboť konkrétní webovské stránky si většinou prohlížejí uživatelé, které problematika tam zobrazena zajímá. Dotazování lze vhodně doplnit grafickými pomůckami (obrázky, videoklipy), které umožní respondentovi se lépe seznámit s dotazovanou problematikou. K nevýhodám patří doposud nízká vybavenost počítači a Internetem v našich domácnostech a důvěryhodnost odpovědí. Pokud se jedná o návratnost takového dotazování, bývá zde často využíváno motivačních prostředků ve formě zařazení do slosování o ceny, případně získání bodů (kreditů), za které si může uživatel koupit produkty se slevou, získat kapacitu ke své e-mailové schránce atd.