Primární marketingový výzkum I.
Získávání primárních dat pro marketingový výzkum s uplatněním Internetu je proces, který je v současné době podniky zatím velmi málo využíván. I přesto, že se na webech podnikatelských subjektů objevují ankety a data z cookies jsou podnikům k dispozici nepřetržitě, nedá se zatím hovořit o systému využívání dat získaných prostřednictvím Internetu k podpoře rozhodování. Internet je v tomto případě využíván jako médium, prostřednictvím kterého je možné získávat data potřebná pro realizaci marketingového výzkumu. Internet může být použit u některých technik sběru dat, které se liší dle nejrůznějších charakteristik, např. dle aktivního zapojení respondenta do procesu marketingového výzkumu. V následujícím textu jsou stručně charakterizovány techniky kvantitativného výzkumu. Kvalitativní výzkum používá technik speciálních často ve spolupráci s odborníky z jiných oborů (např. psychologové).
Je pro něj charakteristické, že probíhá bez aktivní účasti pozorovaného. Z toho plyne velká výhoda pozorování – není závislé na ochotě pozorovaného a nedochází zde ke zkreslení skutečnosti subjektivním vyjádřením pozorovaného. Pozorování se nejčastěji využívá tam, kde jsou potřebná evidenční data (frekvence návštěvníků v prodejně, jejich doba strávená u konkrétního propagačního regálu). Obvykle bývá využíváno v kombinaci s dalšími metodami marketingového výzkumu. Nevýhodou pozorování jsou vysoké nároky na pozorovatele a jeho interpretační schopnosti. Pozorování je časově náročné a monotónní, čímž může docházet ke zkreslení pozorovaných dat