Podpora prodeje na Internetu 3.
Podpora prodeje na Internetu 3.
Podnikatelské subjekty, které pouze prezentují svou produkci na Internetu a prodej zboží probíhá mimo Internet, musí zvážit, kdy je vhodné využít podpory prodeje na tomto médiu. Při rozhodování o využití podpory prodeje na Internetu pro produkty, které jsou prodávány mimo Internet, budou pro manažery rozhodující charakteristiky týkající se:
– produktu – charakter, komplexnost,
– zákazníků – demografické charakteristiky, kupní chování aj.
Výhodami, které může organizace v tomto případě využít, mohou být nižší ceny, snazší a rychlejší zpracování a vyhodnocení objednávky, jednoduchá možnost napojení na další marketingové aktivity (např. marketingový výzkum).
Nevýhodou podpory prodeje na Internetu je zatím malý počet uživatelů Internetu a poměrně úzce vymezené segmenty, které vycházejí z charakteristik uživatelů Internetu.
Pro vymezení nástrojů podpory prodeje na Internetu je možné využít členění podpory prodeje podle D. E. Schultze:
– spotřebitelská podpora prodeje – zaměřena na spotřebitele, B2C,
– podpora prodeje obchodníkům – zaměřena na obchodní články.
P. Stuchlík uvádí, že v Internetovém prostředí je možné v podpoře prodeje obchodníkům vyčlenit speciální skupinu institucionálních zákazníků (podnikatelských subjektů – B2B) a na tuto skupinu zaměřit aktivity podpory prodeje.
Nejvíce viditelná je podpora prodeje směrem ke spotřebitelům. Z celkového rozpočtu na marketingovou komunikaci činí kolem 28 %. Investice vložené do podpory obchodu jsou zhruba ve výši 47 %.